Dobór właściwych słów/fraz kluczowych



Cały proces pozycjonowania witryny powinien rozpocząć się od tego właśnie etapu. Od tego, jakie słowa kluczowe zostaną wybrane, będą zależały w dużym stopniu wyniki optymalizacji, a co za tym idzie, liczba osób odwiedzających Twój serwis.

Są przypadki, kiedy dobór odpowiednich słów jest prosty i oczywisty, znacznie częściej jednak stanowi to poważny problem. W tym drugim przypadku problemu nie będzie stanowiło wymyślenie konkretnych słów opisujących serwis – akurat to jest dość proste. Chodzi tutaj jednak o coś więcej, o dobór właściwych słów kluczowych.


Dobranie właściwych słów kluczowych jest procesem dość pracochłonnym i długotrwałym. Podejmując się tego trzeba wczuć się w swojego potencjalnego odwiedzającego. Szukając mojej strony, co wpisałbym w wyszukiwarce? I nie można tutaj poprzestać na swojej opinii – trzeba wziąć pod uwagę fakt, że to nie ja będę szukał mojej strony, będą to robić inne osoby. To jest właśnie podstawowy błąd początkujących pozycjonerów: określanie słów kluczowych z punktu widzenia webmastera, a nie internautów.

Dobór słów kluczowych z punktu widzenia internautów jest podstawową zasadą pozycjonowania – jeżeli ją złamiesz, efekty pracy będą mizerne, jeżeli w ogóle jakieś będą… Postaw się w sytuacji osoby, która szuka informacji powiedzmy na temat hodowli kotów rasowych. Na pewno pierwszym słowem, jakie się nasuwa są „koty”. Tylko w tym przypadku wyniki będą bardzo ogólne, a informacje na jeden konkretny temat raczej trudne do znalezienia. Szczególnie, jeśli szukamy czegoś na temat pielęgnacji wybranej rasy. Widać więc od razu, że słowo „koty”, mimo, że trafnie opisuje nasz serwis, nie będzie jednak dobrym słowem kluczowym. Lepiej użyć tutaj np. frazy „hodowla kotów rasowych”, albo „pielęgnacja kotów rasowych”, które niewątpliwie są lepszymi słowami (frazami) kluczowymi.

Oczywiście jest to tylko przykład, chodzi raczej o zrozumienie sposobu myślenia internautów, o ogólną ideę doboru właściwych słów kluczowych.

Jaki z tego wniosek? Lepiej promować swoją stronę dla bardziej dokładnych fraz, niż dla bardzo ogólnych. Chyba, że zawartość serwisu jest tak bardzo rozległa, że wymaga promowania pod ogólnymi słowami kluczowymi, lub gdy dobór fraz dokładnie opisujących tematykę strony jest wręcz niemożliwy.

Druga bardzo ważna zasada doboru słów kluczowych: weź pod uwagę konkurencję. Dość dobrym sposobem zbadania konkurencji na dane słowo kluczowe jest liczba wyników zwracanych przez wyszukiwarkę, np. Google. Wystarczy wpisać dane słowo kluczowe lub frazę w wyszukiwarkę i zobaczyć, ile znalazła nam wyników. Uważam, że dla słów kluczowych, dla których Google zwraca kilka milionów stron, trudno będzie osiągnąć dobry rezultat. Raczej trudno jest przebić się przez 5 mln stron stanowiących poważną konkurencję dla początkującego serwisu. Oczywiście nie oznacza to, że takich słów w ogóle nie należy brać pod uwagę. Czasem serwisy pozycjonujące się na dane słowo kluczowe, mimo, że jest ich dużo, nie zawierają zbyt wartościowej treści, a co za tym idzie, nie stanowią poważnej konkurencji. Dlatego nie można traktować liczby wyników w Google jako podstawy decyzji, czy przeprowadzić pozycjonowanie na dane słowo, czy nie; ten wskaźnik powinien być jedynie uzupełnieniem.

Bardziej wiarygodne wyniki otrzyma się stosując komendę „allinanchor: słowo kluczowe”, wpisane jako zapytanie do Google. Otrzymamy wtedy liczbę serwisów, która pozycjonuje się na dane słowo kluczowe. Uważam, że ilość wyników takiego zapytania nie przekraczająca 15 tys. stanowi niewielką konkurencję, natomiast gdy liczba przekroczy 40 tys. możemy mówić o silnej konkurencji.

Analizując konkurencję można sprawdzić również, jak mocno promują się serwisy będące w czołówce wyników na dane słowo kluczowe. Miarą tej wielkości jest liczba linków prowadzących do danego serwisu. Podstawą tej teorii jest założenie, że im bardziej wartościowa jest strona, tym więcej linków będzie do niej prowadzić (o linkach będzie również w dalszej części opracowania). Dla nas oznacza to tyle, że im większa jest to liczba, tym trudniej będzie przeskoczyć stronę w rankingu. Aby poznać tą wielkość, należy skorzystać z wyszukiwarki MSN. Pod adresem msn.com wpisujemy „link: adres serwisu”. Oczywiście nie na 100% musimy wierzyć wyszukiwarce MSN: niektóre strony posiadające linki do danego serwisu mogą po prostu nie być zaindeksowane. Jednak osobiście przyjmuję wyniki za pewne, gdyż wychodzę z założenia, że jeżeli strona nie jest zaindeksowana, nie przedstawia zbyt dużej wartości.

Analiza konkurencji ma jeden zasadniczy cel: ostateczne wybranie właściwych słów kluczowych dla naszego serwisu. Czasem konkurencja na dane słowo kluczowe może być bardzo silna. Wtedy, mimo wysokich nakładów czasowych i finansowych bardzo trudne, a czasami prawie niemożliwe jest znalezienie się na wysokim miejscu w rankingu. Zazwyczaj dzieje się tak dla ogólnych słów kluczowych. W takim przypadku lepiej promować się dla bardziej szczegółowych fraz. Są również przypadki, kiedy na ogólne słowo konkurencja jest bardzo mała – zapytań na to słowo jest bardzo mało dlatego, że jest ono zbyt ogólne. W takim wypadku promując się na bardziej szczegółowe frazy zyskujesz jeszcze więcej: łatwiej będzie znaleźć się w czołówce dla szczegółowych fraz, które mają jeszcze mniejszą konkurencję, ponadto zyskasz dzięki temu więcej odwiedzających, niż promując się na słowo, które nie jest zbyt często wpisywane do wyszukiwarek.

Skąd jednak wiedzieć, które słowa są najczęściej wpisywane do wyszukiwarek? Dla osób pozycjonujących polskie witryny polecam zestawienie najczęstszych słów kluczowych, publikowane przez Onet.pl. Zawiera ono listę najczęściej wpisywanych do wyszukiwarki Onet.pl słów kluczowych. Mimo, że dla Google, mającej największy udział w rynku, póki co brak jest podobnego zestawienia, przyjąć można wyniki Onetu za wiarygodne również w stosunku do Googla. Oczywiście ilość zapytań byłaby w tym drugim przypadku kilka razy większa, wynika to jest ze znacznie większego udziału w rynku wyszukiwarek.

Jeżeli chcemy wypozycjonować stronę w innych językach, warto skorzystać z narzędzia wyszukiwarki Overture. Podajemy tam jedynie ogólne słowo lub frazę kluczową, a otrzymamy wyniki zawierające również frazy powiązane z tą, którą podaliśmy.

I pamiętaj: więcej odwiedzających uzyskasz, kiedy będziesz w czołówce na kilka bardziej szczegółowych fraz kluczowych, niż na dalszych miejscach na ogólne, a co za tym idzie, bardziej konkurencyjne słowo.

1 komentarz

  1. dobry poczatek

    online

    2009.12.21
    05:21