Optymalizacja meta-tagów



Osoby, które wiedzą choć trochę o współczesnych wyszukiwarkach, zarzucą mi, że nie warto zawracać sobie głowy meta-tagami, bo przecież i tak nie wpływają one na ranking stron w wyszukiwarkach. W połowie jest to prawda, jednak tylko w połowie. Niektóre wyszukiwarki ciągle uwzględniają meta-tagi, a nawet jeśli nie, to mają one znaczenie reklamowe.

Kiedyś meta-tagi stanowiły główne kryterium przy tworzeniu rankingu. Szczególnie na ranking ten wpływały Description i Keywords. Mimo, że teraz nie znaczą one praktycznie nic, zapewniam, że warto poświęcić im chwilę.

<meta name=”Description” content=”opis strony”> - ma on znaczenie czysto marketingowe. Bardzo często zawartość tego tagu pojawia się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony www, jako jego uzupełnienie. Warto więc zadbać o to, żeby wiernie opisywał on serwis, a ponadto zachęcał do jego odwiedzenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, zachęcam wręcz do tego, żeby umieścić w nim najważniejsze słowa kluczowe. Postaraj się jednak umieścić je jak najbliżej początku opisu, oczywiście, tak samo, jak w przypadku tytułu, zachowując logiczność i zwięzłość. Osobiście uważam, że opis powinien zawierać do ok. 15-stu słów. Jest to ilość w pełni wystarczająca na oddanie zawartości naszego serwisu, a, co ważniejsze, wystarczająco krótka, żeby widząc ją użytkownik bez zbytniego zagłębiania się w długie opisy bez problemu ją przeczytał i zrozumiał. Dlatego nie warto tutaj zamieszczać zbyt długich słów, zdania powinny być proste. Ogólnie rzecz biorąc chodzi o to, żeby można było przeczytać opis tylko rzucając nań okiem.

<meta name=”Keywords” content=”słowo 1, słowo 2”> - jak już wcześniej wspomniałem, kiedyś tag ten miał zasadnicze znaczenie przy tworzeniu rankingu wyszukiwarek. Mimo, że obecnie znaczenie jego jest praktycznie zerowe, jest zaliczany do zawartości strony, uważam więc, że warto poświęcić chwilę czasu i wpisać do niego najważniejsze słowa/frazy kluczowe (po przecinku). Warto trzymać się przy tym zasady, że najważniejsze dla nas słowa umieszczamy jak najbliżej początku, im dalsze słowo, tym mniejsze powinno mieć znaczenie. Nie warto powtarzać słowa kluczowego więcej niż 2 razy, a przy tym powtórzenie to powinno być oddzielone przez inne frazy. Długość tagu, podobnie jak w przypadku Description, nie powinna przekraczać 15 słów, oddzielonych przecinkiem. Nie umieszczaj tam słów nie związanych z zawartością strony – wyszukiwarka może to uznać za spam (np. słowo „seks” w Keywords strony o akwarystyce).

Mimo, że inne meta-tagi nie mają już nawet najmniejszego znaczenia, dla porządku opiszę tutaj kilka spotykanych.

<meta name=”Robots” content=”noindex,follow”> - informacja dla robotów wyszukiwarek, czy mają indeksować strony, katalogi serwisu . „noindex” oznacza, żeby robot nie indeksował strony, przeciwieństwem tego jest „index”. „nofollow” oznacza, żeby robot nie podążał za linkami na stronie, przeciwieństwem tego jest „follow”. Obecnie domyślnym ustawieniem robotów jest „index,follow”, czy indeksowanie i podążanie za linkami.

<meta name=”author” content=”Łukasz Jarosiński”> - informacja o autorze strony. Mimo, że nie przyczynia się do niczego, ja zawsze umieszczam ten znacznik, żeby po zajrzeniu do kodu strony użytkownik wiedział, kto jest jej autorem.

<meta name=”reply-to” content=”adres@email.pl”> - informacja o adresie e-mail autora. Nie polecam jej stosowania, chyba że chcesz mieć zaspamowaną skrzynkę pocztową.