Wybór tytułu strony



Po wybraniu odpowiednich słów/fraz kluczowych, trzeba zabrać się do odpowiedniego przekształcenia naszej strony, uwzględniając wybrane poprzednio słowa kluczowe. Najlepszym wyjściem jest, jeżeli robisz to na bieżąco, wraz z pisaniem nowej strony. Trudniej jest wprowadzić odpowiednie zmiany na stronach już istniejących i kompletnie nie zoptymalizowanych dla wyszukiwarek. Przecież zawsze prościej jest pisać coś od początku poprawnie, niż znaleźć błędy i poprawić je w jakimkolwiek już istniejącym tekście. To samo dotyczy strony internetowej.

Optymalizację witryny najlepiej rozpocząć od dobrania jej tytułu. Należy tutaj położyć nacisk zarówno na czytelność tytułu i poprawność gramatyczną (o ortograficznej nie wspomnę…), jak i względy pozycjonowania, czyli umieszczenie w nim najważniejszych słów kluczowych. Niektórzy webmasterzy piszą bardzo długi tytuł, uwzględniając w nim wszystkie możliwe słowa i frazy kluczowe. Jest to poważny błąd: im mniej w tytule słów kluczowych, tym większa waga zostanie przywiązana przez wyszukiwarkę do każdego z nich. Nie należy też pisać tytułu w stylu „Witaj na mojej stronie”. Po pierwsze, na pewno żadne z użytych tutaj słów nie jest słowem kluczowym, a po drugie tytuł taki nic nie mówi o tym, czego dotyczy ta strona. Jeszcze „lepiej” jest, kiedy tytuł zawiera błąd ortograficzny, i to tak oczywisty, jak w słowie „ktury”, napisanym z błędem. Tytuł taki, nie dość, że łamie zasadę poprawności ortograficznej, to odstrasza potencjalnych odwiedzających, którzy nie potraktują autora witryny jako fachowca w swojej dziedzinie.

Druga sprawa to napisanie tytułu, który trafnie odzwierciedla tematykę strony, zawierając przy tym słowa kluczowe. Pogodzenie tych dwóch względów nie zawsze jest łatwe. Jeżeli napiszemy tytuł, który zawiera same słowa kluczowe, nie zachęci to potencjalnego odwiedzającego do wejścia na twoją stronę. Przecież każdy artykuł w gazecie ma swój tytuł, który mówi, o czym jest w nim mowa. Tak samo jest ze stronami internetowymi. I odwrotnie, jeżeli napiszemy tytuł dokładnie precyzujący, co jest na stronie, typu „Moja strona internetowa jest o …”, nie do końca będzie to poprawne biorąc pod uwagę względy pozycjonowania. Dobrze jest, jeżeli w miejscu … autor wstawi dobre słowa kluczowe… Ale często tak nie jest.

Mając wybranych kilka słów (fraz) kluczowych, na które chcemy pozycjonować nasz serwis, zawsze należy się starać wymieszać je w tytule. Załóżmy, że promujemy stronę na „tusze”, „tanie tusze” i „tusze do drukarek”. Napisanie tytułu stanowiącego najprostszy zbitek tych słów, czyli „tusze, tanie tusze, tusze do drukarek”, jest ewidentnym błędem. Pierwsza sprawie to nie poprawne logicznie sformułowanie tytułu. Drugą rzeczą jest zbyt częste użycie słowa „tusze”, co może skończyć się zbanowaniem strony przez wyszukiwarki i miejscem pierwszym, ale od końca. Czy nie lepiej brzmi tytuł „Tanie tusze do drukarek”? Zwięzły, napisany poprawnie logicznie, gramatycznie, no i zawierający najważniejsze słowa kluczowe. Wniosek? Jeżeli tylko jest to możliwe, staraj się mieszać słowa kluczowe w tytule, żeby powstała z nich zwięzła i logiczna całość.

Tytuł ma jeszcze jedno znaczenie: czysto reklamowe. W praktycznie każdej wyszukiwarce tytuł znalezionej strony jest widoczny. Nawet, jeśli strona znajduje się trochę dalej, ale posiada lepszy tytuł, zachęcający do odwiedzenia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odnotuje znacznie więcej odwiedzin, niż strona z pierwszego miejsca, ale za to z gorszym tytułem, napisanym jedynie „dla wyszukiwarki”.

Pamiętajmy więc te podstawowe zasady doboru tytułu:

  1. powinien być zwięzły, zawierać najważniejsze słowa kluczowe (najlepiej przemieszane)

  2. powinien być napisany poprawnie logicznie, ortograficznie i gramatycznie

  3. powinien stanowić dobry slogan reklamowy dla witryny, być napisany dla ludzi, nie dla wyszukiwarek